Pracownicze Plany Kapitałowe, terminy, wdrożenie, cennik, rezygnacja
Drodzy Klienci,
Jak wspominaliśmy Państwu w jednym z poprzednich opracowań, obecnie zbliża się obowiązek wdrożenia Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) w kolejnej grupie firm.
Podpowiadamy, jak prawidłowo przeprowadzić wdrożenie PPK, jednak na początku pragniemy przybliżyć ten temat.
Tych Państwa, którzy nie chcą wprowadzać PPK w swoich firmach gorąco zapraszam do wątku pt. „Jak zrezygnować z PPK” na końcu niniejszego opracowania.
Co to są Pracownicze Plany Kapitałowe?
Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) to jeden z obowiązkowych pakietów świadczeń pracowniczych, polegający na systematycznym oszczędzaniu z przeznaczeniem na zaspokojenie potrzeb finansowych po osiągnięciu 60-go roku życia. Na PPK będą płacić zarówno pracodawcy, pracownicy, jak i Państwo.
Terminy wdrożenia PPK:
liczba pracowników w firmie | rozpoczęcie wdrażania PPK | zawarcie umowy o zarządzanie PPK | zawarcie umowy o prowadzenie PPK |
co najmniej 250 | 01.07.2019 r. | 25.10.2019 r. | 12.11.2019 r. |
co najmniej 50 | 01.07.2020 r. | 27.10.2020 r. | 10.11.2020 r. |
co najmniej 20 | 01.01.2021 r. | 27.10.2020 r. | 10.11.2020 r. |
jednostki sektora finansów publicznych | 01.01.2021 r. | 26.03.2021 r. | 10.04.2021 r. |
pozostałe podmioty zatrudniające | 01.01.2021 r. | 23.04.2021 r. | 10.05.2021 r. |
Jakie składki w PPK?
Bazowa wpłata do programu oszczędnościowego ze strony pracownika ma wynosić 2% wynagrodzenia, które stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Natomiast pracodawca ma uiszczać 1,5% wynagrodzenia będącego podstawą wymiaru składek na wspomniane już ubezpieczenia.
Ponadto pracodawca będzie mógł dokonywać wpłat dodatkowych w wysokości do 2,5%. Dzięki temu pracodawca będzie dodawał pracownikowi co najmniej 1,5%, ale nie więcej niż 4%. Pracownik również będzie miał możliwość deklaracji wpłat dodatkowych do 2%, co w ogólnym rozrachunku da maksymalnie 4% wpłaty podstawowej i dodatkowej. Ostatecznie zatem na konto uczestnika PPK wpłynie od 3,5% do 8% wynagrodzenia.
Osoby najmniej zarabiające będą miały pewien przywilej. Jeśli miesięczne wynagrodzenie pracownika będzie równe lub niższe niż 120% minimalnego wynagrodzenia w danym roku, wtedy będzie mógł wpłacić mniej niż zakładane 2%. Minimalna stawka wynosi wtedy 0,5%.
Dla kogo Pracownicze Plany Kapitałowe?
Do PPK pracodawca wpisze automatycznie wszystkich swoich pracowników, którzy ukończyli 18 lat i nie skończyli 55 lat. Pracownicy ci muszą podlegać ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym. Tak więc w programie PPK będzie większość pracowników, chyba że sami zrezygnują z uczestnictwa. Wypłata środków zgromadzonych w PPK rozpocznie się po 60. roku życia. Możliwe są różne warianty wypłat – m.in. całość jednorazowo lub w częściach.
Wdrożenie PPK – obowiązki pracodawcy.
- Wybór zespołu ds. PPK,
- Zebranie i analiza ofert instytucji finansowych, sporządzenie niezbędnych dokumentów (protokołów, list itp.),
- Przygotowanie wytycznych do kampanii informacyjnej oraz przeprowadzenie jej w firmie,
- Wybór instytucji finansowej oraz podpisanie umów na zarządzanie i prowadzenie PPK,
- Przygotowanie procedur wewnętrznych dotyczących sposobów i terminów przyjmowania deklaracji, rezygnacji, dyspozycji zmian, transferów środków, obsługi nowych pracowników, obsługi odchodzących pracowników, ponownego zapisywania pracowników do PPK, gromadzenia i archiwizacji dokumentacji, corocznej informacji dla pracowników.
Obsługa PPK – obowiązki pracodawcy.
- Przyjmowanie i wprowadzanie do specjalnego pliku informacji dotyczących deklaracji przystąpienia, rezygnacji, zmiany,
- Gromadzenie i archiwizacja dokumentacji oraz przekazywanie dokumentów źródłowych do biura rachunkowego,
- Obsługa transferu środków przy zatrudnianiu pracowników oraz zakończeniu współpracy.
- Ponowne zapisywanie pracowników,
- Coroczne informowanie pracowników o wynikach wybranej instytucji finansowej.
Wdrożenie i obsługa PPK z naszym biurem.
Nasza Kancelaria służy Państwu wsparciem w zakresie sprostania wymogom nowych przepisów. Klienci naszego biura mają możliwość:
- Samodzielnie wdrożyć i obsługiwać PPK w swojej firmie – wówczas w ich obowiązku pozostaje dostarczenie do biura w stosownych terminach dokumentów źródłowych (deklaracji, rezygnacji, zmian itp.) oraz ewidencjonowanie danych z powyższych dokumentów w specjalnym pliku i importowanie go w systemie przygotowanym przez wybraną instytucję finansową,
- Zlecić nam przeprowadzenie wdrożenia oraz obsługi PPK – wówczas jedynym obowiązkiem jest dostarczenie do naszego biura dokumentów źródłowych. Resztą, a więc całą dokumentacją oraz raportowaniem, a także współpracą z Instytucją Finansową zajmuje się oddelegowany pracownik naszego biura.
Klientom, którzy zdecydują się na zlecenie nam wdrożenia i obsługi PPK sugerujemy wybór jednej z 4 instytucji finansowych, które oferują bez plikową integrację z programami płacowymi: AVIVA, Millenium, AXA, Allianz. Pomoże to w sprawnej wymianie danych pomiędzy systemami. Mogą Państwo dokonać wyboru instytucji w sposób swobodny pamiętając, że wybór innej instytucji niż wskazana przeniesie na klienta obowiązek przekazywania do systemów instytucji finansowej plików wymiany XML.
Odpowiedzialność biura rachunkowego:
[…] Biura rachunkowe mogą prowadzić rozliczenia pracowniczych planów kapitałowych. Powinny jednak te kwestie szczegółowo uregulować w umowie lub na podstawie stworzonego na cel aneksu do umowy, ponieważ prowadzenie PPK będzie dla nich dodatkową usługą świadczoną na rzecz przedsiębiorstwa. Zadbać należy zwłaszcza o rozpisanie odpowiedzialności między biurem rachunkowym a obsługiwaną firmą. Zgodnie z art. 107 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych, kto jako podmiot zatrudniający albo osoba obowiązana do działania w imieniu podmiotu zatrudniającego nie zgłasza wymaganych ustawą danych lub zgłasza nieprawdziwe dane albo udziela w tych sprawach nieprawdziwych wyjaśnień lub odmawia ich udzielenia, albo nie prowadzi dokumentacji związanej z obliczaniem wpłat do PPK – podlega karze grzywny w wysokości od 1 tys. zł do 1 mln zł. Zagrożenie odpowiedzialnością za wykroczenia powinno skłaniać do precyzyjnego uregulowania współpracy obu stron.
Outsourcing kadr czy płac nie zwalnia pracodawcy z odpowiedzialności dotyczącej PPK. Zawsze może zostać ukarany za winę w wyborze, np. firmy, która źle obliczała wpłaty do PPK.[…] – źródło Rzeczpospolita:
https://www.rp.pl/Pracownicze-Plany-Kapitalowe/312089940-Jak-byc-konkurencyjnym-na-rynku-PPK.html
Obsługa Pracowniczych Planów Kapitałowych – nowa usługa Kancelarii, cennik:
Mając na uwadze fakt, iż obsługa Pracowniczych Planów Kapitałowych jest wprowadzana do biur rachunkowych jako dodatkowa usługa i wiąże się nałożeniem na służby księgowo kadrowe dodatkowych obowiązków, konieczności współpracy z różnymi programami udostępnianych przez wyżej wymienione fundusze, pragniemy Państwa poinformować o wysokości opłat za przedmiotową usługę tj.: 300 zł obsługi stałej + 15 zł za każdego raportowanego w imieniu Klienta pracownika. Podane kwoty są cenami netto fakturowanymi co miesiąc poza odpłatnością za standardowe usługi kadrowo-płacowe.
Jak zrezygnować z PPK?
Pracownicze Plany Kapitałowe są programem obowiązkowym, ale oszczędzanie w pracowniczych planach kapitałowych jest całkowicie dobrowolne. O tym czy przystąpić do programu, decyduje sam pracownik. Wprawdzie pracownik zostanie do niego przypisany z automatu, jednak w każdym momencie będzie mógł zrezygnować lub przystąpić do PPK. Konieczne będzie złożenie odpowiedniej deklaracji pisemnej u pracodawcy.
Uwaga! Co cztery lata pracodawca będzie musiał ponownie zacząć wpłacać do PPK i poinformować o tym pracownika. Jeśli więc pracownik nadal nie jest zainteresowany uczestnictwem w Pracowniczych Planach Kapitałowych, co cztery lata będzie musiał pisemnie rezygnować z programu.
[…] Jeśli pracownik zdecyduje, że nie chce, aby środki w jego imieniu były odprowadzane na rachunek prowadzony w ramach PPK, musi podjąć odpowiednie działania w celu rezygnacji z programu. Rezygnacja z PPK nie następuje automatycznie – do pracownika należy złożenie deklaracji i dopilnowanie spełnienia warunków formalnych.
Złożenie deklaracji ma ten skutek, że pracodawca jest zobowiązany niezwłocznie (maksymalnie w terminie 7 dni) do poinformowania instytucji finansowej prowadzącej rachunek dla uczestnika o rezygnacji pracownika z uczestnictwa w programie. W miesiącu, w którym złożył on deklarację o rezygnacji, pracodawca nie dokonuje wpłaty do PPK – jeśli rezygnacja z PPK nastąpiła po przekazaniu wpłaty za dany miesiąc, wówczas podlega ona zwrotowi. […] – źródło:
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-rezygnacja-z-ppk-jak-wypelnic-oswiadczenie
W razie pytań prosimy Państwa o kontakt z naszym działem kadr i płac
Niniejsze opracowanie zostało przygotowane w oparciu o treść:
- Ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych Dz. U. 2018 poz. 2215,
- Płatnych platform informacyjnych,
- Ogólnodostępnych informacji internetowych sieci Internet,
- Uwag ogólnych Kancelarii.
Niniejsze opracowanie pełni funkcję informacyjną i nie stanowi porady prawnej.
Pozdrawiamy Państwa serdecznie,
Zespół Kancelarii Usług Księgowych